box

30 Aralık 2010

Lever Drag Multiplier / Levye Fren sistemli çıkrıklar , Özellileri ve kullanımı

Lever drag çıkrıklar ;

Lever Drag çıkrıklar , Türkçe anlamıyla Levye frenli düzeneğe sahip çıkrıklardır. Özelikle ve mekanizma bakımından Yıldız çıkrık diye tabir edilen ,
hepimizin kullandığı çıkrıklardan ayrılırlar. Yıldız çıkrıkların mimarisi ve düzeneği , Levye frenlilerden daha önce bulunmuştur.

Levye frenli çıkrıklar fren mekanizmasının şekli ve düzeneği ile farklılık yaratırlar. Bir ana fren kolu ( levye diye tabir edilebilir )
ve konum durumunu belirten bir düzenek yardımıyla çift kademeli olarak kullanıma olanak verirler. Bu durum normal yıldız çıkrıklardan farklı olarak 2 büyük kolaylığı ön plana çıkartır ;

1 – kullanımın daha serbest ve rahat oluşu
2 – fren seviyesinin takibi ve fiziki olarak tesbiti

Yıldız çıkrıklarda fren durumunu fiziki olarak görebilmek mümkün olmamakla birlikte tahmin edilmesine sadece fren mekanizmasının devreye alınması ile gerçekleşebilir. Yada ilk ayarda ağırlık denemesiyle ile ayarlanabilir.



Büyük ve güçlü balıklarda levye frenli çıkrıklar ( Lever Drag ) yıldız çıkrıklara göre daha üstün bir başarı sağlarlar.

Çıkrıklara genel misina sarımının sıkı ve düzenli bir dağılım sağlanarak makaranın üst kenarında ortalama 5mm kalana kadar sarmanız gereklidir.
Düzenli sarım , makinada misina tepelerinin oluşmasını engeller ve misina sarım kapasitesini arttırır. Bu bakımdan misina sarımının çıkrığa düzenli bir şekilde yapılması gerekir. Manual sarımlarda ayarların tam olarak yapılamaması sebebiyle Level Wind ( sarım klavuzu ) sistemi geliştirilmiştir.
Sizin parmaklarınız ile yapacağınız dağılımı düzenli bir şekilde ( paslanmaz çelikten yapılan ) bu klavuzlar yapmaktadır.

Sıkı bir sarım yapılmadığı takdirde güçlü bir balığın üstten misinayı almaya başlaması halinde gerilme kuvveti ile boşalan misina , alttaki boşluk olan misinaları dibe doğru sıkıştıracak böylelikle makara ve misina zedelenecektir.
Bu sorun genellikle monofilament misinalarda daha çok karşılaşılan bir sorundur. Oluşum önlenmesi için makaranın 2/3 oranında dacron yada spectra ile doldurulması buna ek olarak monofilament eklenmesi doğru tercih olacaktır.



En yaygın olarak Ana fren kolu Strike pozisyonunda iken misina kopma kuvveti maximum dayanıklılık çeker kuvveti %30-40 oranındaki ayardır. 10 kg çekerli bir misinada , strike pozisyonunda mukavemet 6-7 kg ma denk gelmektedir. Full Konumuna gelen bir ana fren kolu durumunda ise çeker kuvveti 8,5-9 kg civarında olacaktır. Maximum kuvvete %80-90 oranında yaklaşacaktır. ( Çıkrık drag kuvveti hesaba katılmamış, sabit olarak değerlendirilmiştir. )

Ana Fren kolu aşırı seviyede Full konumuna getirilirse kilitlenmeler yaşanabilir , dikkat edilmesi gereken bir durumdur.

Fren direnci ve Fren ayarı , çıkrığın kulpun bulunduğu kolun ortasındaki butondan yapılmaktadır. Tecrübeli bir balıkçı bu ayarı deneyimi ile yapabilmektedir. Eğer yeteri kadar tecrübeye sahip değilseniz çıkrığı bir kamış ve misina yardımı ile takım haline getirip , misina ucuna bir ağırlık asarak istediğiniz çeker kuvvetinde ayarlayabilirisiniz. Unutmamak gerekir ki bu ayarlamada tam olarak doğru olmayacaktır. Yaklaşık bir ayar yapabilirisiniz. Fiziki olarak kamışın açısı , halka sayısı ve cinsinin fren ayarının üzerinde etkisi bulunmaktadır.



Unutmayınız ki , makaranıza sarılı misina uzunluğu da fren direncinizi etkileyecektir. Makaranızdan misina boşalmaya başladığı andan itibaren fren sistemindeki baskı artmaya başlayacaktır.

Güçlü ve hırçın bir balık , makaradan çok hızlı bir şekilde misina boşaltabilir. Bu boşaltma halinde fren mekanizmaları son derece ısınabiliyor. Bu ısı fren mekanizmasındaki parçaların genleşmesine sebebiyet veriyor. Bu genişleme frenleme direncinin artmasına sebep oluyor. Bunu hesaba kattığımızda balığın misina boşaltmaya başladığı zamanlarda fren direncinin , ana fren kolunu free ( serbest ) konuma getirmek en iyisi olacaktır. Yavaş hareketler ile strike konumuna getirmek ısınmayı engelleyecek ve ayrıca balığı yormaya yardımcı olacaktır. Kaliteli fren sistemi ve kullanılmayan durumlarda fren ayarlarının free ( serbest konumda ) muhafaza edilmesi uzun ömürlü bir çıkrık makinanın temelini oluşturacaktır.

Hiç yorum yok:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...